Język hiszpański i włoski

W latach 2014-2015 Dział Zbiorów dla Niewidomych Głównej Biblioteki Pracy i Zabezpieczenia Społecznego poszerzył swoje zasoby o dwa podręczniki do nauki języków obcych:

– Anna Wawrykowicz: Espańol de pe a pa. Język hiszpański dla początkujących oraz

– Joanna Jarczyńska, Aneta Głowska, Paolo Cozza: Włoski z Paolem.

Oba podręczniki przeznaczone są dla początkujących. Podręcznik do hiszpańskiego jest jednak tak skonstruowany, że mogą z niego korzystać również ci, którzy mają już opanowane podstawowe słownictwo i gramatykę. Część pierwsza hiszpańskiego (drugiej Biblioteka jeszcze nie posiada) może być przeznaczona także dla uczniów klas 1-2 liceum ogólnokształcącego. Do podręcznika dołączone są ćwiczenia gramatyczne. W brajlowskim wydaniu wprowadzono pewne modyfikacje. Tabele gramatyczne i słowniczek zostały umieszczone w oddzielnych tomach, a dołączona do podręcznika płyta CD z nagranymi dialogami oraz innymi materiałami dźwiękowymi została przygotowana w standardzie Daisy.

Języka włoskiego uczymy się, szukając wraz z bohaterką – młodą Polką z Warszawy, zaginionego we Włoszech ukochanego. Historia ta została podzielona na 26 odcinków. Każdy odcinek rozpoczyna opowiedziany po włosku, i nagrany na płytę, fragment fascynującej przygody. Poniżej znajduje się słowniczek, wyjaśniający słowa w kolejności ich pojawiania się. Dopiero potem czytelnik poznaje zwroty i wyrażenia oraz gramatykę. To wspaniały i prosty sposób nauki. Na początku książki zamieszczono układ materiału każdego tomu, łatwo więc można odnaleźć odpowiedzi do ćwiczeń i klucz. Do podręcznika dołączona jest płyta nagrana w standardzie Daisy.

Dodatkowych ćwiczeń wraz z kluczami dostarcza zeszyt ćwiczeń „Ucz się włoskiego z Joanną”, stanowiący integralną część podręcznika. Z zeszytu ćwiczeń dobrze jest korzystać równolegle z podręcznikiem, ponieważ podział na lekcje zeszytu ściśle odpowiada podziałowi podręcznika. Ten materiał również powstał z myślą o zapewnieniu całkowitej dostępności osobom niewidomym. Oryginalną wersją książki jest wersja brajlowska. W zeszycie nie ma ćwiczeń opartych na rozsypankach, ilustracjach czy uzupełnianiu tabelek.

Na prośbę czytelników powstał też „Słowniczek włosko-polski”, zawierający słownictwo zarówno z podręcznika „Włoski z Paolem”, jak i zeszytu ćwiczeń „Ucz się włoskiego z Joanną”.

Urszula Maksimowicz

Wpis opublikowany w Aktualności. Dodaj do zakładek permalink.